איך אימון מוחי משפר את תפקודנו?

אימון מוחי או אימון מוח – מדמה “אימון כושר גופני”. ב-50 השנים האחרונות הייתה פריצת דרך משמעותית בתחום הקובעת:

המוח שלנו גמיש וניתן לשנות ולעצב אותו בכל גיל!

כשמדברים על “כושר המוח”, מתייחסים ליכולת שלנו: לחיות, להתפתח ולשגשג בעולם של היום.

המבוגרים של היום חיים בתקופה חסרת תקדים. ראשית, בגלל שנות החיים המתארכות, רבים מהמבוגרים ממשיכים להיות פעילים גם בשנות ה-80 וה-90 לחייהם. שנית, בגלל החברה המתקדמת בקצב מהיר כל כך, מה שמביא איתו דרישות יחסית מורכבות, אבל גם את האפשרות לשפר את הבריאות הכללית שלנו ואת היכולות הנפשיות והקוגניטיביות שלנו. בדיוק מהסיבה הזו, ישנה חשיבות רבה לביצוע אימון קוגניטיבי למוח המאפשר שמירה ואף שיפור של יכולות אלו.

בהקשר זה, אימון המוח למבוגרים יכול לעשות עבודה טובה! ליתר דיוק, חשוב לציין, כי אימון מוחי טוב ויעיל צריך לכלול לפחות שלושה תחומים עיקריים: 

  • קשב
  • זיכרון עבודה
  • תפקודים ניהוליים

מחקר עדכני מראה ששלושת התחומים הללו מהווים את הבסיס ליכולות מורכבות יותר כמו קבלת החלטות, הסקת מסקנות, פתרון בעיות, תכנון ועוד. המחקר מראה שאת שלושת התחומים הללו ניתן לחזק באמצעות באמצעות פעילות קוגניטיבית ממוקדת ומובנית על ידי אימון מוחי. ד”ר מיכאל פוזנר,חוקר עולמי מוביל בתחום הנוירו-קוגניטיבי, אמר: “לא מצאנו גבול ליכולות קוגניטיביות וככל שמתאמנים יותר, כך התוצאות טובות יותר“.

בקצרה – המדע היום יודע שהמוח יותר גמיש משאי פעם חשבנו.

פעם חשבנו שגנטיקה היא הגורם המכריע לגבי בריאותינו, אבל מחקרים חדשים מראים בבירור שרק כ-30% מהחולי שלנו מיוחס לגנים. משמעות הדבר היא שלהרגלים שלנו, לאורח החיים שלנו ולהתנהגות שלנו יש השפעה עצומה על הבריאות שלנו לטווח הארוך  בריאות פיזית וגם בריאות המוח.

איך אני יכול לאמן את המוח שלי?

ראשית, כל פעילות אימון מוח היא טובה – קריאה, לימוד שפות ואפילו חברויות חדשות.

הדבר החשוב ביותר הוא להמשיך לאתגר את המוח כל הזמן. לעתים קרובות אנחנו מסגלים לעצמינו הרגלים ואז הקריאה ופתרון התשבצים כבר מאבדים את התועלת שלהם באתגור היכולות שאנחנו רוצים לשפר כמו תפקודים ניהוליים (ארגון, יכולת קבלת החלטה מהירה ונכונה, עמידה ביעדים ובזמנים ועוד).

מחקרים מוכיחים כי כשאנו רוצים או צריכים לשפר את היכולות הקוגניטיביות הבסיסיות הללו, הרי שכדאי לשלב תכניות אימון לשיפור הזיכרון מדובר כמובן בפעילות המתמקדת אל אימון מוח ותרגילים ספציפים. פעילות אימון מוחי בהחלט נחשבות לפתרון. תוכנות כאלה הן כלים זמינים ונגישים מהמחשב בבית ולא מצריכים הליכה למכונים או טיפולים יקרים. על ידי אימון המוח אנו גורמים גם לתהליכים אחרים להשתפר, למשל: למידה, מהירות תגובה.

האם תוכנות אימון מוח ברשת הן רציניות ויעילות?

בהחלט כן!

עם זאת, חשוב מאוד לחפש תוכנית אימון שמבוססת על מחקר ושפותחה ע”י מומחים בנושא, למשל:

תכנית האימון המוחי של אטנמיינד (באתר זה) מבוססת על פעילות קוגניטיבית שפותחה על ידי מומחים מתחום השיקום הקוגניטיבי בקנדה, על סמך אלפי מטופלים שהתנסו בתרגילים ובדיקת רמת היעילות בחיים האישיים של כל אחד ואחד מהם.

האימון מותאם אישית לכל גיל ומצב וכפי שכבר ציינו מבוסס על טכנולוגיה חדשנית ועל שיטות שנוסו והוכחו מחקרית ככאלו שמשפרות זיכרון, קשב, ריכוז, תפיסה ותפקודים ניהוליים (ארגון, קבלת החלטות, תכנון ועוד), בעצם היותה שיטה נוירו-קוגניטיבית המבוססת על גירוי הקורטקס הפרה-פרונטלי בעזרת תרגילים אוניברסליים שאינם תלויים בידע קודם של חשבון או תחביר, למשל:

במשך כל תרגיל – הזיכרון, הקשב, הריכוז, השליטה בדחפים ומהירות התגובה מאותגרים באופן מתמיד.

אימון סדיר והתקדמות בתכנית שהותאמה לכם מסייעת למוח לפתח קשרים חדשים במערכת העצבית ובכך לשינוי בדפוסים של יכולות קוגניטיביות. עם ההתמדה באימון המוח משתכלל ומצליח להפיק יכולות קוגניטיביות ברמה גבוהה יותר.

חייג עכשיו!
סגירת תפריט
דילוג לתוכן